17
Feb
2025

Изабел Юпер, Жулиет Бинош и Рейф Файнс в новите филми на Патрисия Мазуи и Уберто Пазолини на 29-ия СФФ

Двамата режисьори ще са специални гости на фестивала, като Патрисия Мазуи ще оглави Международното жури

Повече от двадесет години след като представя втория си пълнометражен филм „Дъщерите на краля“ („Saint-Cyr“, 2000) с участието на Изабел Юпер в конкурсната програма „Особен поглед“ на Кан, френската режисьорка Патрисия Мазуи работи отново с виртуозната френска актриса. Със „Затворници в Бордо“ тя се завръща в Кан през 2024 година, този път в „Петнайсетдневката на режисьорите“, и разказва една история за приятелство между две жени, чиито съпрузи са попаднали зад решетките – с дълги присъди и сериозни престъпления. Мазуи изследва шанса за зараждане на една неподозирана приятелска връзка и как понякога интуитивните решения могат да повлияят на житейската съдба на хората. Оказва се, че дори и без физическото присъствие на мъжете в техния живот, двете жени са способни да оценят свободата, която притежават и да се подкрепят взаимно. „Затворници в Бордо“ умело и деликатно акцентира върху споделената човечност и доброта. Двете актриси в главните роли пресъздават историята по забележителен начин, а филмът ще бъде представен в програмата на София Филм Фест лично от неговата режисьорка и съсценаристка – Патрисия Мазуи, която ще бъде председател на Международното жури за първи и втори филми и ще връчи Голямата награда „София град на киното“ на Столичната община.

* * * 
Италианският режисьор Уберто Пазолини, в чиято филмография са „Nowhere Special” (2020) и „Натюрморт” (2013), е добре познат като продуцент на прочутия „Време за мъже” („The Full Monty”, 1997). Неговата най-нова творба, представена премиерно в Торонто ‘24, дава възможност на неповторимите Рейф Файнс и Жулиет Бинош да творят отново заедно пред камерата в ролите на двама от най-известните герои в световната литература – Омировите Одисей и вярната му съпруга Пенелопа. „Завръщането” е адаптация, която не следва изцяло епоса на древногръцкия поет – пропускайки божествените намеси и фантастичните същества от гръцката митология, акцентът е поставен върху самото завръщане на Одисей, прекарал едно десетилетие във война пред стените на Троя и още десет години в премеждия из различни морски територии. Царят на Итака е изтощен, неразпознаваем, но трябва да се изправи срещу миналото си, за да намери сила да спаси семейството си и да спечели обратно изгубената си любов. Ключът към „Завръщането“ е драмата на един смазан от съдбата си мъж и връзката с най-близките му хора, които той е изоставил в търсене на слава и признание. Силата на актьорското присъствие на Файнс е безспорно помитаща, а Бинош притежава изключителните качества на актриса, която може да превърне всяка героиня в уникална, неповторима жена – и точно това е образът на Пенелопа, която са си представяли стотици поколения почитатели на Омир. Взаимодействието между двамата, което помним от наградения с „Оскар“ за най-добър филм „Английският пациент“, присъства и в тази дълбоко интуитивна и съзерцателна творба на Уберто Пазолини, който ще има възможност лично да представи филма си в София. 

* * * 
ОЧАКВАМЕ Ви на #КИНО!
#29SofiaIFF